Kajetan Obarski – Kiszkiloszki

 

Autodidakta fotós, zenész és főállású emberkerülő. Az eredetileg lengyel származású, jelenleg Amszterdamban alkotó Kajetan Obarski védjegye egy lila szoknyás, rózsaszín szárnyú fitnesz-modell csontváz, boldog ábrázattal és halált osztó varázspálcával. A csontváz figura főszereplője a  “Death Tales” projektnek, amely koncepcionálisan összetartozó GIF-jeivel valójában egy groteszk novellafüzér a halálról. Vírusként terjedő munkáiban a klasszikus műalkotásokat újraértelmezve ötvözi a szürrealizmust a fekete humorral. Civilben animátorként együttműködik számos intézménnyel, céggel és múzeummal, mind Lengyelországban, mind külföldön. Jobb szereti, ha inkább szakinak titulálják, mint művésznek…

A hivatalosan 2015-ban útjára indult a Kiszkiloszki sorozat alapja Obarski korábbi grafikai munkáiból nőtte ki magát, amelyek illusztrációk voltak szövegeihez és zenéihez. Azonban a GIF-ek önálló pályára álltak, Obarski ráérzett az animációs munka ízére és lehetőségeire, amely kiváltotta az írások eredeti mondanivalóját és szép lassan önálló kifejezőeszközzé váltak.

Rövid klipjeiben Obarski újratervezi a festményeket, új, modern kontextusba helyezve azokat. Mindenre és mindenkire nyitott a klasszikus alapmű kiválasztása során, a kortárs, élő művészek kivételével – az ő munkáikat nem bolygatja. Meglátta Leonardo da Vinci Hölgy hermelinnel képében, a Goya Szaturnuszában rejlő lehetőségeket, a sportos életforma motivációit Jean-François Millet burgonya ültetőiben, vagy Michelangelo freskójának Teremtőjé-ben. Nem ódzkodik a pusztító akciók megjelenítésétől a jó ízlés határain belül, és gyakran azon túl. Az újradefiniált műalkotások gyakran nem piedesztálra emelnek, hanem inkább leemelnek onnan témákat. Festményeket alkot a múzeális értékekből és átadja őket a képzelet világába.

Obarski művei az élet valós dolgaira reflektálnak, nyíltan felvállalja a mizantróp és pesszimista a világszemléletét, gúnyolja a kanonikus megközelítéseket.

“Különös vonzalmat érzek azok iránt a dolgok iránt, amelyek az embereket zavarják, félnek tőle, megvetnek vagy éppen szégyellnek. Nem kérdőjelezem meg ezeket a dolgokat,  csak az emberek hozzáállását. A halál motívuma egyike ezeknek, munkáimban nagyon gyakori visszatérő elem, a jövőben azonban más témákat is fókuszba fogok állítani. Be kell, hogy valljam, hogy az emberiség felé érzett (és magam iránt is) cinizmusom sokat segít a munkámban, és egyben egyfajta vidám hajtóerő.” 

Bár Obarski legfontosabb kifejezésmódja az animáció, nem titkolja, hogy ő maga nem túl sok ilyen jellegű munkát követ, ha mégis megnéz valamit, azt leginkább a tanulás, új technikai megoldások megismerése miatt teszi.

“Az elbeszélés a legfontosabb elem az animációk készítésekor, ugyanúgy, mint a fotózásnál. Nem számít, hogy milyen eszközt használtak a fénykép készítéséhez, és hogy a minősége magas vagy sem, ha a kép nem mond semmilyen történetet, vagy nem indítja be a képzeletünket. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nem érdekel a vizuális elrendezés, egyre több figyelmet fordítok rá. Inkább vagyok egy mesemondó, mint egy vizuális művész.”

Gyakran zenét is komponál a munkáihoz. Fel nem használt, önálló fényképei láttatják, hogy a valóság gondos és kritikus megfigyelője. Ezeken a képein a mindennapi élet abszurditását érzékelteti, az ideológiai kontrasztot és a másodlagos értelmezhetőséget is vizsgálva. Az irodalmi munkásságát az Obarski z offu lengyel nyelvű blogján lehet követni, ahol meglehetősen keserű egzisztenciális gondolatokat tesz közzé.
Annak érdekében, hogy néhány másodpercre leköthesse az emberek figyelmét, több órát, néha napokat dolgozik egy animáción. Kombinálja a kemény munkát és szenvedélyt a teremtéssel, a szerelemmel – ami sokszor bonyolult -, a művészettel, a körülírhatatlan iróniával és a sötét humorral.

Nemzetközi elismerést kapott az első, egész estés panamai animációs film elkészítésében való munkájáért -amely Julio Zachrisson panamai festő munkáin alapult- az ANIMAL független filmstúdióval való együttműködésben. A film elnyerte a Costa Rica-i Nemzetközi Filmfesztivál El Brujo díját a legjobb közép-amerikai projekt kategóriában és a Hongkongi Nemzetközi Filmfesztivál HAF Goes to Cannes szekciójában a “Work-in-Progress Lab” osztályban. A projektek mellett a Kiszkiloszki, a Death Fairy Tales és az El Brujo mellett az Obarski más animációkat, GIF-eket és rövidfilmeket is készít és tesz közzé az interneten. 2016-ban részt vett a ‘DADA tak?tak!’ kollektív kiállításon a Lublini Biała Galériában.

Annak ellenére, hogy művei sokszor megmosolyogtatják a nézőt, komolyan kezeli munkáját. Halálosan komolyan.

via GIPHY